Dýhy
To je první a asi největší zádrhel této techniky. Tedy především to, kde je sehnat. Pokud nemáte možnost výběru v nějakém kroužku, budete muset pátrat, podobně jako já. Podstatou je, že většinou s nimi obchodují velkoobchody, které prodávají jen celé pásy o cca půlmetrové šíři a délce od tří do šesti metrů…
Vzhledem k tomu, že potřebujete několik různých druhů dřev, kreseb a odstínů, rychle se dostáváme z kategorie bytovkového hobby do dílny nemalých rozměrů…
Jak z toho ven? Pokud máte v okolí kroužek intarzie, ten obvykle kupuje a má zásobu takových pásů. Domluvte se s lektorem, aby vám nakoupil konkrétní typ, máte-li již konkrétní představu.
Další možností je obejít blízké výrobce nábytku a příp. i velkosklady dýh, jestli by vám neprodali nějaké odřezky.
Ze systémových řešení jsem objevil pouze e-shop modelov (
https://www.promodely.cz/drevo/dyha). 14 druhů není úplně mnoho, ale jako základ stačí. Podobně pokud máte v okolí nějaké kreativní potřeby apod. Zkuste je. Vzhledem k panující pandemii jsem zatím neobešel různé OBI, Hornbachy, Bauhausy apod.
No a nejnovější řešení, které jsem objevil je objednat si vzorník u velkoobchodu. JV dýhy mi odmítly poslat vzorník, když nemám IČO, ale Alpi dýhy mi vzorník poslali. Mají sice užší sortiment, ale pořád je to slušná základní knihovna…
K dýhám bych ještě poznamenal, že je fajn mít dýhy stejné tloušťky, ale není to nezbytně nutné. Po nalepení se intarzie brousí a silnější dýhy se tehdy zbrousí do stejné roviny s ostatními. Nicméně u tvrdých dřev se silnější dýha hůř prořezává. Tenčí zase má tendenci praskat.
Podklad
Musí být především pevný a závisí na tom, co chcete intarzií zdobit, nebo jestli to má být jen např. neobvyklý obraz na stěnu. Dobře se osvědčuje silnější dřevěný podklad (deska, prkno). O něco problematičtější je překližka. Ta se vlhkostí (třeba z lepidla) má tendenci kroutit a ohýbat. Pokud neplánujete zdobit třeba desky, raději volte překližku silnější.
Jinak můžete lepit intarzii přímo na zdobený objekt. Krabičku, víčka různých dóz, dvířka skříňky aj. Kromě rovinných podkladů chci zkusit i třeba válcové objekty.
Předpokládám, že bych je po nalepení překryl např. gumovou šálou na cvičení, nebo širokou gázou, jejímž zatočením bych intarzii přitáhl po dobu schnutí k podkladu. Jinak si připravíme dvě pevné desky, které sevřeme truhlářskými svěrkami a necháme proschnout.
Kopírovací (uhlový) papír
Takový ten černý papír. Pokud nemáte úplně výtvarné nadání, stejně jako ho nemám já, pomůže vám přenést motiv na matrici – základní dýhu (pozadí, nebo okolí obrázku). Málokdo má možnost tisknout rovnou na dýhu. Teoreticky by šlo motiv buď dočasně (papírová páska) nebo trvale přilepit na dýhu a řezat potom obojí, ale bál bych se zkroucení dýhy působením lepidla.
Papírová páska
Oblíbená maskovací páska na malování se hodí k přelepení intarzovaných kousků, aby tak držely na místě do dokončení vyřezávání. Po nalepení se strhne a obrousí. Volte spíš tenčí pásku.
Lepidlo
Používám disperzní lepidlo. To je takové to bílé (Herkules a podobné). Jsou vodou ředitelné, nesmrdí a údržba potřísněných nástrojů je snadná. Nevýhodou je, že dřevo je materiál velice náchylný na vlhkost a dýhy se tudíž mají tendenci po natření lepidlem velmi rychle kroutit. Zde přijde ke slovu papírová páska, která má intarzii udržet pohromadě a štětec pro rychlé pokrytí vrstvou lepidla. Doporučuji si vedle připravit sklenici s vodou. Viz. dále v kapitole o lepení.
Lak, vosk, olej…
Jednoduše povrchová úprava a ochrana hotového díla. Záleží na použití. O povrchové úpravě je toho napsáno hodně, tak jen povrchově:
Surové dřevo by trpělo a po potřísnění by nasálo pigment hluboko do sebe. Někdy je už potom nemožné se takové skvrny zbavit ani hlubokým broušením. Lak dřevo uzavře. Ochrana je dosti dobrá, ale přijdeme o „pocit dřeva“ Pokud není naším záměrem vysoký lesk, volil bych spíše matné laky. Každopádně počítáme buď s minimálně třemi nátěry, nebo musíme použít nějaký podkladový nátěr pro sjednocení savosti dřeva. Vrstvy co nejtenčí, drobné stopy po tahu štětcem by se při procesu schnutí měly slévat do jednolité plochy. Další nátěr může drobné pozůstatky stop po štětci vyplnit a tím odstranit. Vyplatilo se mi nechat schnout na balkoně, kde byla vyšší vlhkost a nižší teplota – lak schne pomaleji a má čas se pěkně rozlít. Teoreticky by se daly použít nějaké retardéry schnutí ale nemyslím, že by byly třeba.
Velký pozor na prašnost! Zvlášť na lesklém povrchu je zalakovaný prach velmi vidět a dokážeme se ho zbavit jen opětovným přebroušením a novým lakováním…
Jinak pokud nebudete spokojeni, není problém vše znovu obrousit a zkusit to znova. Jen pozor, že se nadělá dost prachu a může dojít ke ztenčení dýhy. Není problém se potom probrousit až na podklad a práce jde v niveč. Dýhy jsou silné kolem - 0,6-0,8mm a to není prostor na příliš velké broušení.
Další metody zatím nechám, jelikož jsem je nezkoušel. Vosk se obvykle musí nejdřív rozehřát a pak teprve štětcem nanést. Oleje natíráme rovnou.
Motiv
Motiv jsem zařadil do materiálu, protože ho zpravidla „spotřebujeme“. Motivem může být vlastně cokoli. Nápis, obrázek, fotografie… U motivu musíme počítat s tím, že ho budeme potřebovat rozdělit na více či méně samostatné (diskrétní) plošky. Čím jich bude víc, tím bude obrázek podrobnější a jaksi přesnější (prostě s větším rozlišením), ale také výrazně pracnější. Malé kousky se špatně opracovávají, praskají a hlavně jich je mnoho…
Pro začátek je výbornou variantou najít si nějaké pěkné omalovánky pro dospělé, perokresby, apod. Na internetu lze najít obrázků všeho nepřeberné množství. Po úpravě v nějakém editoru lze např. snížit barevnou hloubku (např. na model s pouze 16-ti barvami) a tím se na obrázku vytvoří „mapy“ podle kterých vybereme dělící linie). Motiv si samozřejmě můžete ručně upravit do podoby, která vám bude vyhovovat. Originální obrázek si nechte někde stranou jako vzor, pro výběr odstínů dřeva, které použijete pro tu či onu plochu. Pěkně vypadají třeba i barevně invertované obrázky apod.
Velmi vám může pomoci kresba dřeva. Pokud chcete oživit vodu, nebo oblohu, vyberte dýhu s výraznými lety dřeva, ideálně zvlněnými, nebo aspoň zakřivenými. Pokud se vám podaří sehnat nějakou „kořenici“ určitě její kresby využijte.
K pozornosti bych doporučil třeba
https://www.pinterest.com/. Obrázků je všude skutečně hodně a budete mít problém spíš si v té záplavě vybrat.
Můžete se inspirovat i cizími pracemi, v tom případě hledejte heslo
Intarzie, nebo
Marketerie (marquetry). Marketerie je tzv. kombinovaná intarzie, tzn. vykládání dřeva nejen dřevem, ale i cínem, perletí, zlatem apod.