
Napadla mě ještě varianta udělat si z větší horní frézky srovnávací frézku.
Můžete mi prosím poradit jak nejlépe mohu srovnat hrany u lamel v mých omezených podmínkách?
Děkuji.
Pokud si dám do protahu např. 5 stejně vysokých lamel postavených na výšku a stáhnu je menšími svěrkami, tak budou mít obě plochy k sobě kolmé a obráběná plocha bude dostatečně rovná?witt píše: ↑08 srp 2022, 08:27 Lepené hrany řeziva do spárovky se při nejhorším dají srovnat v protahu. Nařezat lamely, stáhnout je malou svěrkou k sobě a na výšku protáhnout. Do toho malého protahu se rovněž dá vložit delší dřevěná deska a s její pomocí vznikne jakási nouzová hoblovka (zkroucená fošna se v celé délce vypodloží, protáhne, čímž vznikne jedna rovná strana).
Spárovku na desku stolu bych při tomto vybavení koupil hotovou. Obecně bych si začátky nekomplikoval výrobou spárovky. S těmi malými strojky to nebude úplně zábavné - ale určitě se to udělat dá.
Byl bych schopen kopat si základy domu ručně s krumpáčem, pokud by mě to bavilo a výsledek by byl v dobré kvalitě.Bzuk1980 píše: ↑08 srp 2022, 08:40 Ako tu napísal witt buď by som tú špárovku kúpil alebo uvažoval o kúpe zrovnávačky. Rovno hovorím že nerátajte s nejakým lacným strojom. Problém je ten že pri týchto strojoch sa šetrenie neoplatí. Ten postup čo popísal witt je fajn ale treba to tiež vedieť a spraviť to nie je vôbec jednoduché a výsledok nie je vždy 100%. Prirovnám to ako ku kopaniu základov domu lopatou a krompáčom.
Ku píle radšej by som už vo vašom prípade išiel do dewaltu. Má podľa mňa lepšie robené pravítko (hlavne je pevnejšie) čo vo vašom prípade je podstatné keď to budete stále presúvať. Je to asi top v tejto kategórií ak nechcete ísť do festoolu kde máte sawstop ochranu.
PS: neživým sa drevom ale mám to ako koníček a poviem Vám že ak začínate radšej investujte do poriadnych strojov lebo ak kúpite niečo lacné tak či tak to nakoniec vymeníte lebo práca s takým strojom je .... a to hovorím vlastnej skúsenosti.
Zde doporučuji nalepit si do obýváku kantovku a hoblovat ji ručně. Věru, nikdy jsem netušil, že si můžu správné nastavení klopny osvojit takhle dobře. Sice taková práce člověka stojí asi deset kilo sádla, ale to poznání je obrovské! ... kéž by se každé poznání dalo nabýt vždy jen odevzdáním příslušného množství tuku
Aha, měl jsem naivní představu, že 25 mm desky dostatečně proschnou na vzduchu v interiéru třeba za dva měsíce.
Nad středem jsem ještě nepřemýšlel. Jádro a běl je nutné odstranit pro výrobu spárovky?
Po nasazení maflu na vodící lištu je tam ve vodící drážce vůle odhadem min. 1 mm. Udělal jsem zkušební řezy, přiložil je obráceně k sobě a na začátku jsem viděl prosvítat malinkou škvíru. Kolmost asi také nebyla úplně stoprocentní. Zkoušel jsem to zatím se základním kotoučem. Mám sice koupený i Narex super cut, ale neměl zrovna u sebe na chatě potřebný imbusový klíč na výměnu.
Dočítám se tady spoustu nových cenných informací a už z toho začínám být nešťastný, že to nepůjde tak jednoduše jak jsem si představoval. Vůbec mi nedošlo, že i plocha se musí srovnávat na hoblovce a když nebudu mít plochu dobře srovnanou, ani pila mi pak dobře nesrovná hrany. Naivně jsem si myslel, že mi protah jen tak bez větších komplikací srovná jednu plochu. To je rozdíl mezí mou teorií a realitou.Hans píše: ↑08 srp 2022, 16:31 Ke srovnávání - protáhnout křivé prkno jakékoliv délky protahem zajistí jen zkopírování křivosti, příp. jen zahlazení maličkých nerovností. Metrové prkno ve tvaru luku zůstane nadále lukem. Jak už psal witt, můžete pořídit nějaké rovné prkno, to křivé dát na něj, na mnoha místech vypodložit (podávací válce protahu nepodložené prkno jinak prohnou a na výstupu po hoblování se prkno zase zkroutí) a protáhnout. To je ovšem opravdu nouzovka, musel byste mít značný sortiment všemožných podložek - i velice tenkých, tj. oknařské sady by nejspíš nestačily.
Myslel jsem, že tento postup se používá jen při výrobě nábytku z jednoho velkého kusu. Dělat s tím prkna na 10 metrů čtverečních spárovky vypadá dost náročně. Horní frézku mám předběžně vybranou tuto Hitachi M12VE. 2000 W a 12 mm kleština, snad to je dobrý výběr. Jaký průměr frézy by byl optimální, aby s tím frézka neměla problém?
jde o to eliminovat kroucení a praskání. Takže střed pryč, krajní prkna na půl a otočit - jak psal Hans na internetu je k tomu spousta obrázků
Jestli jsem to správně pochopil, tak ve tvém případě nepřipadá v úvahu velký stacionární stroj. V tom případě bych doporučil - a teď mě všichni tady ukamenujíMarekM píše: ↑08 srp 2022, 19:15 Co se týče malé hoblovky, napadá mě jedině tato bez protahu https://www.uni-max.cz/produkty/drevoob ... 0-w-triton.
A ta vůle se vymezit nedá? Po té, co jsem se nechal ukecat na ponornou pilu, jsem mafl nevzal do ruky. Ta kolmost řezu by měla jít nastavit, je ale pravda, že některé pily mají ve stolku vůli a kolmo prostě neřežou.
Na srovnávání či upnutí do stolu dobré, pro práci z ruky nešikovné - je velká a těžká. Ideální frézka neexistuje (já už mám tři).
Půjde, ale je to na prd, bude zůstávat na stopce.MarekM píše: ↑08 srp 2022, 19:15 Nevím ale, jestli do ní půjdou upnout i menší frézy s 8 mm stopkou, protože se k ní tyto kleštiny podle prodejce neprodávají. Šla by použít tato redukce? Prodejce ani distributor mi na to bohužel neodpověděl.
Prodávají se i sámované fošny. Záleží na pile.MarekM píše: ↑08 srp 2022, 19:15 Co se týče stavebního řeziva, asi je to zbytečná komplikace. Všiml jsem si, že i sušené truhlářské řezivo může stát skoro stejně. Jen si ho budu muset nejprve omítnout.
Dvě prkna vedle sebe.
Pro začátek odvážný projekt, ale neodrazuju.
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 4 hosti